علت یخ زدن صفحه داخل یخچال
حتمالا گاهی اوقات هنگام باز کردن درب یخچال متوجه سرمای زیاد داخل آن شده اید و حتی ممکن است لایه نازکی از یخ را داخل یخچال مشاهده کرده باشید
تعمیرات لوازم خانگی

علت یخ زدن صفحه داخل یخچال

634بازدید

در این مقاله قصد داریم علت یخ زدن صفحه داخل یخچال را برای شما بیان کنیم.

احتمالا گاهی اوقات هنگام باز کردن درب یخچال متوجه سرمای زیاد داخل آن شده اید و حتی ممکن است لایه نازکی از یخ را داخل یخچال مشاهده کرده باشید . این موضوع ممکن است باعث نگرانی شما شود چرا که باعث یخ زدن و خرابی مواد غذایی درون یخچال می شود.

برفک یا یخ زدگی زمانی اتفاق می‌افتد که هوای گرم و مرطوب با سطح یا هوای سرد در تماس باشد. به عبارت دیگر، برفک ناشی از مخلوط شدن هوای سرد داخل یخچال با هوای گرم و مرطوب بیرون آن است.

این سرمای زیاد و یخ زدگی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی شایع ترین دلایل و راههای پیشگیری از آن خواهیم پرداخت.

همچنین راهکارهای مناسب هنگام مواجه شدن با این مشکل را برای شما بیان می کنیم.

علت یخ زدن داخل یخچال الکترواستیل

برفک زدایی در فریزر توسط قسمتی به نام دیفراست انجام می شود که هر گونه نقص در این قسمت ممکن است باعث ایجاد برفک شود (البته در صورتی که نحوه استفاده از یخچال مشکلی نداشته باشد).

حتماً تا به حال متوجه شده اید که هوای گرمی از پشت یخچال شما خارج میشود.  این هوای گرم که از داخل یخچال و فریزر گرفته شده و باعث خنک شدن آنها می شود، از لوله های رادیاتور یخچال عبور می کند.

برای خنک کردن این هوای گرم یک فن کوئل قرار داده شده که در صورت عدم کارکرد درست آن، زمانی که یخچال و فریزر را باز می‌کنید مقداری هوای سرد یخچال با هوای گرم مبادله شده و تبدیل به برفک می شود.

علت یخ زدن داخل یخچال الکترواستیل

مطالعه مقاله >> هواگیری آبگرمکن دیواری بوتان

علت یخ زدن داخل یخچال دونار

اگر مواد موجود در یخچال شما بدون اینکه بخواهید یخ می زند، احتمالاً دلیل آن این است که دمای یخچال به درستی تنظیم نشده است.

اگر دمای تنظیم شده برای یخچال کمتر از حالت استاندارد باشد، محتویات آن مانند داخل فریزر منجمد می شود که به راحتی می توانید تنظیمات آن را اصلاح کنید تا مشکل حل شود.

علت یخ زدن داخل یخچال دونار

علت یخ زدن یخچال هیمالیا

همانطور که در بالا گفته شد یکی از دلایل یخ زدن داخل یخچال ممکن است این باشد که دمای یخچال متناسب با محیط و فصل تنظیم نشده است.

اگر در صورت تنظیم دمای یخچال روی حالت استاندارد، باز هم متوجه وجود یخ زدگی یا برفک ها هستید احتمال زیاد مشکل از ترموستات یخچال است.

وظیفه ترموستات، کنترل دما است. نحوه ی عملکرد آن به این صورت است که اگر دمای داخل یخچال به مقدار مشخصی برسد، منبع برق را از کمپرسور قطع می کند و در صورتی که دما از مقدار مشخص شده بالاتر باشد برق کمپرسور دوباره وصل میشود.

ترموستات که شبیه به یک سنسور عمل می کند در صورت خرابی، فرمان قطع به کمپرسور نمی دهد و مدام کار می کند و باعث سرمای زیاد داخل یخچال می شود.بنابراین نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد.

مشاهده مقاله >> مشکلات یخچال هیمالیا

علت یخ زدن یخچال هیمالیا

مطالعه مقاله >> علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بعد از چند دقیقه

علت یخ زدن داخل یخچال فیلور

قرار گرفتن یخچال در نزدیکی وسایل گرمایشی مانند سماور یا اجاق گاز باعث می شود که هنگام باز کردن درب یخچال، رطوبت و گرمای این وسیله ها وارد یخچال شده و در نتیجه باعث ایجاد برفک شود.

همچنین در صورت زندگی در یک منطقه مرطوب بهتر است از قرار دادن یخچال در نزدیکی پنجره خودداری کنید؛ چرا که وجود پنجره، زمینه ی ورود هوای مرطوب به داخل یخچال را فراهم می کند.

برای جلوگیری از این وضعیت، بهتر است یخچال را در محیطی قرار دهید که در مجاورت هوای گرم و مرطوب نباشد.

علت یخ زدن داخل یخچال فیلور

علت یخ زدن داخل یخچال سامسونگ

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، برفک، از تبادل هوای گرم با هوای سرد ایجاد می شود.

اگر مواد غذایی گرم را پیش از سرد شدن داخل یخچال قرار دهیم ، باعث ایجاد برفک داخل یخچال می شود.بنابراین یکی از دلایل یخ زدن داخل یخچال سامسونگ می تواند وجود غذای گرم داخل آن باشد.

علت یخ زدن داخل یخچال سامسونگ

علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک الکترواستیل

اگر یخچال شما از نوع بدون برفک است ولی همچنان مشکل یخ زدگی دارید بی دلیل نیست.

این مسئله ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از دلایل آن، خراب شدن نوار دور درب یخچال است که در برفک زدن یخچال و وارد شدن هوای گرم به داخل آن نقش موثری دارد.

 اگر هرگونه پارگی یا خراش در این نوار مشاهده کردید، لازم است برای تعمیر و در صورت نیاز، برای تعویض کردن آن اقدام کنید.

علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک الکترواستیل

یخ زدن اواپراتور یخچال

اواپراتور در یخچال وظیفه به گردش درآوردن هوای درون یخچال را بر عهده دارد. هرگونه نقص یا انجماد در این قطعه باعث عدم جریان هوا در یخچال می شود. یخ زدن اواپراتور مانع جریان یافتن گاز درون یخچال شده و موجب ایجاد هوای گرم و در نتیجه یخ زدگی درون یخچال می شود.

البته عوامل دیگری مانند آسیب دیدن دمپر یا از کار افتاد آن نیز ممکن است در این حالت دخیل باشند.

یخ زدن اواپراتور یخچال

علت یخ زدن داخل یخچال قدیمی

کمپرسور یا موتور یخچال، بخش اصلی یک یخچال است که با جریان مستقیم برق کار می کند. کمپرسور پشت یخچال قرار گرفته و وظیفه آن دریافت گاز خنک کننده از اواپراتور و فشرده سازی آن است. این گاز پس از تخلیه مجددا وارد لوله ها می شود تا عملیات خنک سازی را انجام دهد.

یکی از دلایل یخ زدن صفحه داخل یخچال ممکن است وجود نقص در این قسمت باشد.

علت یخ زدن داخل یخچال قدیمی

مطالعه مقاله >> نحوه شارژ گاز یخچال

علت یخ زدن صفحه تریزون یخچال

یکی از دلایل یخ زدن داخل یخچال که احتمال آن کمتر است خرابی یا وجود نقص در برد الکترونیکی اصلی یخچال است. 

اگر برد الکترونیکی یخچال مشکل داشته باشد فرایند دیفراست یا یخ زدایی با مشکل مواجه می‌شود و در نتیجه شما شاهد توده ای از برفک ها در داخل کابین یخچال خواهد بود.

قبل از اینکه به سراغ برد اصلی بروید ، ابتدا تمام موارد دیگری که در صورت وجود نقص در آنها  می‌تواند باعث یخ زدن یخچال شما شود را  بررسی کنید.

علت یخ زدن صفحه تریزون یخچال

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی علت های یخ زدن صفحه داخلی یخچال بپردازیم و به شما راهکارهایی را در زمان مواجهه با آن ارائه دهیم. اگر با مطالعه این مقاله مشکل یخچال شما برطرف نشد می توانید سوالات خود را در بخش نظرات از کارشناسان ما در سایت تعمیرات لوازم خانگی بپرسید.

همچنین می توانید با مراجعه به کانال یوتیوب سایت تعمیرات لوازم خانگی سایر آموزش های تکنسین های شرکت را مشاهده نمایید.

در نهایت برای عملکرد بهتر یخچال و از بین بردن برفک ها لازم است در بازه های زمانی کوتاه مدت آن را تمیز کنید . برای تمیز کردن یخچال بعد از برفک زدن بهتر است که یخچال را برای مدتی خاموش کنید.

فقط به این موضوع توجه داشته باشید که هنگام تمیز کردن برفک ها، کف آشپزخانه و زیر یخچال شما تا حدی خیس می شود که می توانید از تعدادی حوله و دستمال مخصوص برای خشک کردن استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد علت یخ زدن صفحه داخل یخچال :

یخ زدن صفحه داخل یخچال چه زمانی اتفاق می افتد ؟

برفک یا یخ زدگی ناشی از مخلوط شدن هوای سرد داخل یخچال با هوای گرم و مرطوب بیرون آن است.

علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک چیست ؟

یخ زدن داخل یخچال بدون برفک می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از دلایل آن، خراب شدن نوار دور درب یخچال است که در برفک زدن یخچال و وارد شدن هوای گرم به داخل آن نقش موثری دارد.

علت یخ زدن داخل یخچال سامسونگ چیست ؟

یکی از دلایل ایجاد برفک در یخچال سامسونگ ، قرار دادن غذای گرم داخل یخچال است.

Leave a Response