نحوه شارژ گاز یخچال
شارژ گاز یخچال یکی از اقدامات مهمی است که حتماً باید به صورت مرتب انجام شود.
تعمیرات لوازم خانگی

نحوه شارژ گاز یخچال

275بازدید

یخچال یکی از وسایل برقی ضروری است که حضورش در آشپزخانه بسیار حائز اهمیت می باشد. یخچال از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است که وجود نقص در هر یک از آنها باعث می شود تا عملکرد سیستم با اختلال مواجه شود.  در این مقاله قصد داریم نحوه شارژ گاز یخچال و  مقدار مناسب گاز یخچال را برای شما بیان کنیم.

شارژ گاز یخچال یکی از اقدامات مهمی است که حتماً باید به صورت مرتب انجام شود. گاز یخچال یک ماده سرما زاست که گرما را از اواپراتور جذب می کند و در کندانسور آن را به محیط پس می دهد. بنابراین تاثیر مهمی در خنک نگه داشتن یخچال دارد.

در صورتی که یخچال با کمبود گاز مواجه شود سرمای درون آن کم شده و کمپرسور مجبور می شود مدام کار کند. در نتیجه به یخچال و موتور آن آسیب می رساند.

بنابراین اگر متوجه شدید که یخچال سرمای کافی ندارد و مواد غذایی درون آن سرد نمی شود ممکن است یکی از دلایل آن نشتی گاز باشد. البته سرد نبودن فضای یخچال دلایل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد.

علائم کم شدن گاز یخچال چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، کم شدن سرمای داخل یخچال و مدام کار کردن کمپرسور، از نشانه های کم شدن گاز یخچال می باشد.

با شناخت علائم کم شدن گاز یخچال علاوه بر جلوگیری از ایجاد مشکلات دستگاه، از خراب شدن و فاسد شدن مواد غذایی درون آن جلوگیری می کنید. با ما همراه باشید تا با علائم دیگر کمبود گاز یخچال آشنا شوید.

  • استشمام بوی بد و نامطبوع

یکی دیگر از دلایلی که می توانید متوجه نشتی گاز شوید، بوی بدی است که از یخچال می آید. این بو مربوط به انتشار گاز فریون است. زیرا گاز فریون گازی شیمیایی و بدبو است.

شاید ابتدا فکر کنید که این بو ناشی از فاسد شدن مواد غذایی است. اما اگر دقت کنید بوی نشتی گاز است. در صورت بروز این مشکل، یخچال را خاموش کرده و با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

  • افزایش هزینه برق

به طور کلی تنظیم دما برای محفظه داخلی یخچال در فصل های سرد و گرم متفاوت است. در فصل های سرد سال برای خنک نشدن بیش از حد یخچال، دما را کمتر می کنیم که این موضوع باعث کاهش مصرف برق در یخچال نیز می شود.

اما در صورتی که یخچال گاز کافی برای خنک کردن نداشته باشد، بیشتر کار می کند تا دما به حد مناسب برسد.

افزایش کارکرد یخچال، افزایش هزینه‌های اقتصادی برق را به دنبال دارد. بنابراین یکی از عوامل مهم افزایش هزینه برق، ممکن است عملکرد بیش از حد یخچال به دلیل کم شدن گاز موجود در آن باشد.

  • سرد بودن کندانسور

کندانسور یخچال در حالت طبیعی باید گرم باشد. در صورتی که متوجه شدید کندانسور سرد بوده ولی یخچال در حال کار کردن است این موضوع نشان دهنده نشتی گاز از یخچال می باشد.

  • نقص لوله های اواپراتور

 اتصال نادرست لوله های اواپراتور به یکدیگر و یا شکسته شدن آنها می تواند موجب نشتی گاز یخچال شود.

علائم کم شدن گاز یخچال چیست؟

مطالعه مقاله >> علت یخ زدن صفحه داخل یخچال

لوازم شارژ گاز یخچال

 برای شارژ گاز یخچال نیاز به وسایلی دارید که در ادامه آنها را  معرفی می کنیم :

  • گیج فشار 
  • دستگاه وکیوم 
  • کپسول گاز 
  • پک هوای گاز برای جوشکاری
  • لوله مویی بر ، آچارها ، پیچ گوشتی و …
  • والف
  • ترازوی دیجیتال برای تزریق گاز
  • دراگر

برای آموزش نحوه شارژ گاز یخچال با ما همراه باشید.

لوازم شارژ گاز یخچال

آموزش شارژ گاز یخچال

برای نگهداری و افزایش عمر مفید یخچال، لازم است که آموزش شارژ گاز یخچال را یاد بگیرید. البته در صورتی که دانش فنی کافی در این زمینه ندارید، بهتر است این کار را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید.

  • منظور از شارژ گاز یخچال، همان تزریق گاز به سیستم است. قبل از شارژ گاز، حتما از سوراخ نبودن کویل ها مطمئن شوید. برای این کار می توانید از محلول آب و صابون استفاده کنید. اگر قسمتی نشتی داشته باشد، حباب ایجاد می شود. همچنین می توانید از یک نشتی یاب الکترونیکی استفاده کنید. نشتی یاب الکترونیکی در نزدیکی ماده فریون بوق می زند. در صورت وجود نشتی ابتدا باید تعمیر شود سپس گاز فریون وارد لوله ها گردد.
  • پس از تعمیر نشتی، مطمئن شوید که سیستم به طور کامل از مواد خنک کننده، هوا و رطوبت قبلی تخلیه شده است. برای این کار می توانید از یک دستگاه وکیوم استفاده کنید. عمل وکیوم باید به طور کامل و با دقت انجام شود.
  • پس از اتمام وکیوم، دستگاه را چند دقیقه به گیج فشار پایین وصل کنید تا مقدار وکیوم مشخص شود. در صورتی که هنوز نشتی وجود داشته باشد، با پایین آمدن گیج نشان داده می شود، اما اگر نشتی وجود نداشته باشد، گیج با گذشت زمان تغییر نمی کند. حالا می توانید شارژ گاز را از یخچال شروع کنید.
  • برای شارژ گاز یخچال، لوله گیج را به کپسول گاز وصل کرده و گاز را روشن کنید تا وارد سیستم شود. سپس طرف دیگر لوله را که به گیج متصل است شل کنید تا مقداری از گاز خارج شود. با این کار اگر گازی در یخچال باقی مانده باشد آزاد می شود.
  • حالا والف گیج را برای ورود گاز به یخچال باز کنید. برای اینکه بفهمید چقدر گاز وارد یخچال شده است، باید گاز را به آرامی در حالی که کمپرسور کار می کند شارژ کنید.
  • زمانی که گاز یخچال کاملا پر شود، روی گیج در تابستان عدد 10 و در زمستان عدد 7 یا 8 را نشان می دهد.

پس از شارژ شدن گاز، یخچال ممکن است 10-14 ساعت به طور مداوم کار کند. این اتفاق طبیعی است، زیرا یخچال می خواهد گرمای هوا را حذف کند و دمای یخچال را به دمای تنظیم شده برساند.

آموزش شارژ گاز یخچال

دانلود فیلم شارژ گاز یخچال

اگر دانش فنی کافی برای شارژ گاز یخچال را دارید می توانید با کمک فیلم آموزشی نحوه شارژ گاز یخچال ، این کار را در منزل خود انجام دهید.

شارژ بیش از حد گاز یخچال

گاز زیاد در یخچال به معنای عملکرد بهتر دستگاه و خروجی سرمای بهتر از آن نیست. یخچال هم مانند سایر لوازم خانگی نیازمند این است که برای کارکرد بهتر، تمامی قطعات آن در شرایط عادی و استاندارد باشند.

یکی از مواردی که می تواند به یخچال آسیب جدی وارد کند، گاز زیاد در یخچال است که تمام قسمت های یخچال را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث بروز مشکلات زیر می شود :

  • فاسد شدن مواد غذایی از سرمای زیاد
  • برفک زدن لوله های پشت یخچال
  • وارد شدن فشار زیاد به کمپرسور که در طولانی مدت باعث سوختن آن میشود.
  • انجماد لوله های مکش روی کمپرسور
شارژ بیش از حد گاز یخچال

مشاهده مقاله >> مشکلات یخچال هیمالیا

فشار گاز R134a در یخچال

گاز R134a یکی از گازهای مبرد مورد استفاده در انواع یخچال ها می باشد. یخچال ها از چرخه تبرید برای خنک کردن محفظه داخلی خود استفاده می کنند. در چرخه تبرید، گاز مبرد نقش حیاتی ایفا می کند و می تواند دمای یخچال را کاهش دهد.

در چرخه تبرید، گاز مایع مبرد در لوله ها به گردش در آمده و پس از دریافت گرمای یخچال، تبخیر می شود. این گاز تبخیر شده در کمپرسور به صورت فشرده در می آید و بعد از فشرده شدن در کندانسور  گاز 134a به حالت اولیه برمی گردد.

برای اینکه گاز مبرد به درستی کار کند باید فشار گاز در یخچال تنظیم باشد که این کار بهتر است توسط تکنسین ها انجام شود؛ زیرا در صورت تنظیم نبودن فشار گاز مبرد، فرآیند تبرید درست انجام نشده و ممکن است به موتور یخچال آسیب برسد. همچنین ممکن است سرمای یخچال به درستی کار نکند و موجب خرابی موادغذایی درون آن شود.

ویژگی های گاز مبرد :

  • فاقد گاز کلر و دوست دار محیط زیست
  • قیمت مناسب
  • استفاده‌ سیکل تبریدِ دما بالا و دما متوسط
  • رایج ترین گاز یخچال در دنیا
  • در دسترس بودن
  • سازگاری با انواع برندهای موتور یا کمپرسورهای یخچال
فشار گاز R134a در یخچال

مطالعه مقاله >> علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بعد از چند دقیقه

نتیجه گیری :

در این مقاله سعی کردیم به شما نحوه شارژ گاز یخچال که برای حفظ و نگهداری یخچال بسیار مسئله ی مهمی است را آموزش دهیم. همچنین علائم کم بودن گاز یخچال را بیان کردیم تا در صورت مواجه شدن با آنها هرچه سریع تر برای حل مشکل اقدام نمایید. امیدواریم که این آموزش برای شما مفید بوده باشد.

البته به شما پیشنهاد می کنیم که اگر دانش کافی در این زمینه ندارید، این کار را به افراد متخصص بسپارید تا از مشکلات احتمالی آینده پیشگیری کنید.

خوشحال می شویم پیشنهادات و سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.همچنین می توانید برای آموزش های بیشتر به صفحه تعمیرات لوازم خانگی مراجعه کنید.

مطالعه مقاله >> هواگیری آبگرمکن دیواری بوتان

سوالات متداول نحوه شارژ گاز یخچال :

علائم کم شدن گاز یخچال چیست؟

کم شدن سرمای داخل یخچال و مدام کار کردن کمپرسور، از رایج ترین نشانه های کم شدن گاز یخچال می باشد.

گاز یخچال چیست و چه اهمیتی دارد ؟

گاز یخچال یک ماده سرما زاست که گرما را از اواپراتور جذب می کند و در کندانسور آن را به محیط پس می دهد. بنابراین تاثیر مهمی در خنک نگه داشتن یخچال دارد.

برای شارژ گاز یخچال دانش فنی لازم است ؟

بله. اگر دانش کافی در این زمینه ندارید، این کار را به افراد متخصص بسپارید تا از مشکلات احتمالی آینده پیشگیری کنید.

Leave a Response