چه سلاح هایی در ایران مجوز دارند؟
چه سلاح هایی در ایران مجوز دارند؟
وکالت

چه سلاح هایی در ایران مجوز دارند؟

1.1kبازدید

در این مقاله قصد داریم شما را با حمل سلاح گرم و مجازات حمل سلاح گرم اشنا کنیم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. مجازات حمل سلاح گرم چیست
  2. مجازات حمل سلاح گرم کلت
  3. قانون حمل سلاح در ایران
  4. قانون حمل سلاح در ایران
  5. مجازات حمل اسلحه کلاشینکف
  6. نگهداری اسلحه شکاری بدون جواز
  7. جرم حمل اسلحه کلت کمری
  8. مجوز حمل سلاح برای افراد عادی
  9. وکیل مجازات حمل سلاح گرم
  10. سوالات متداول
مجازات حمل سلاح گرم چیست
مجازات حمل سلاح گرم چیست

مجازات حمل سلاح گرم چیست

اگر میخواهید دبدانید مجازات حمل سلاح گرم چیست باید بگوییم سلاح گرم متناسب با نوع آن و همچنین داشتن مجوز آن مجازات متفاوتی خواهد داشت.

در کشور ایران، حفاظت از مردم به عهده نیروی انتظامی بوده و مردم عادی نمیتوانند هماننند کشور های دیگر سلاح گرم با خود حمل کنند، تنها در شرایط خاصی افراد میتوانند سلاح گرم با خود حمل کنند که در ادامه با این موارد و شرایط بیشتر آشنا خواهید شد.

برای اینکه بخواهیم مجازات حمل سلاح سرد را باز تر کنیم ابتدا باید بدانیم که دو نوع سلاح وجود دارد، سلاح سرد و سلاح گرم، بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون مجازات حمل اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، سلاح سرد وسایلی می باشد که برخلاف اسلحه‌های گرم در اثر استفاده صدا و حرارت ایجاد نمیکند و اصابت آنها به بدن منجر به ایجاد پارگی خونریزی از کار افتادن موقت یا دائم اعضاء و در نهایت آسیب جسمی و روحی یا فوت می گردد. اما در تعریف سلاح گرم میتوان گفت که در آنها تخریب و کشتار در اثر ایجاد گاز انجام میگردد.

مجازات حمل سلاح گرم کلت
مجازات حمل سلاح گرم کلت

مجازات حمل سلاح گرم کلت

همانظور که بالا تر گفته شد مجازات حمل سلاح متناسب با نوع ان متغیر می باشد، براساس ماده 6 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب سال 1390 هر شخصی بطور غیرمجاز سلاح گرم یا سرد حمل کند بسته به نوع سلاح (جرم حمل اسلحه کلت کمری) به حبس تعزیری از 91 روز تا 10 سال محکوم خواهد شد.

برای شروع صحبت در رابطه با مجازات حمل سلاح گرم ابتدا باید انواع سلاح گرم را بشناسید:

حمل سلاح می تواند جنگی و یا شکاری باشد که جزو سلاح های گرم یا سرد محسوب شود.

سلاح های آموزش دهنده و بیهوش کننده شامل قانون سلاح شکاری بوده و در دسته بندی قاچاق اسلحه و مهمات قرار می گیرند.

سلاح های لیزری نیز از قوانین مربوط به سلاح گرم تبعیت می کند و به نوعی سلاح گرم به حساب می آیند.

انواع مواد محترقه، آتش زا، اشک آور و تجهیزات از این دست اعم از اینکه نظامی یا غیرنظامی باشند.

همچنین سلاح های میکروبی، شیمیایی و شوکرها نیز سلاح گرم به حساب می آیند و از این قانون تبعیت می کنند.

قانون حمل سلاح در ایران

قانون حمل سلاح در ایران متناسب با نوع آن متغیر می باشد، در قانون حمل سلاح و مهمات هر کس مرتکب قاچاق سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آن‌ها شود به ترتیب زیر به حبس محکوم خواهد شد:

قانون حمل سلاح در ایران
قانون حمل سلاح در ایران

بر مبنای ماده ششم قانون حمل اسلحه، هر کس به طور غیرمجاز سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آن‌ها را خریداری و یا حمل کند به ترتیب زیر به حبس محکوم خواهد شد:

قانون حمل سلاح در ایران
قانون حمل سلاح در ایران

هر کس مرتکب قاچاق اقلام یا مواد تحت کنترل شود یا به ساخت و مونتاژ هر یک از آن‌ها اقدام کند به ترتیب زیر به مجازات حمل سلاح محکوم خواهد شد:

قانون حمل سلاح در ایران
قانون حمل سلاح در ایران

همچنین بر اساس ماده ۱۲ هر کس به طور غیرمجاز اقلام یا مواد تحت کنترل را خریداری و حمل نماید و یا به توزیع یا فروش آن‌ها اقدام کند به ترتیب زیر به مجازات محکوم خواهد شد، در صورتی که شاکی یک پرونده کیفری باشید و هم در صورتی که از شما شکایت کیفری شده باشد، ملزم به داشتن یک وکیل هستید که با آشنایی کامل به قوانین و مجازات ها، بتواند شما را در پرونده تان راهنمایی کند بهترین وکیلی کیفری را در تهران وکالت پبدا کنید.

قانون حمل سلاح در ایران
قانون حمل سلاح در ایران

همانطور که بالاتر گفته شد سلاح گرم سلاحی که با استفاده از نیروی گاز باروت یا همان نیروی حاصل از احتراق یا به صورت دستی مسلح شده و توانایی پرتاب یک یا چند گلوله را به صورت تکی همان تک تیر و یا متوالی یا همان رگبار دارد و به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

۱. سلاح گرم سبک (کلت): سلاحی که برای استفاده شخصی طراحی و ساخته شده و توسط یک نفر قابل حمل و بهره‌برداری است و کالیبرکلت ها از 4.5 میلی‌متر تا کمتر از 6.12 میلی‌متر و در بعضی انواع از 22.0 الی 38.0 اینچ است

قانون حمل سلاح در ایران

قانون حمل سلاح در ایران متناسب با نوع سلاح و داشتن و نداشتن مجوز به شرح زیر می باشد:

قاچاق سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل عبارت از وارد کردن آنها به کشور و یا خارج نمودن آنها از کشور غیرمجاز می باشد.

منظور از سلاح و مهمات در این قانون انواع سلاح های گرم و سرد جنگی و شکاری گلوله‌زنی و غیرگلوله‌زنی و مهمات مربوط به آنها استمی باشد. اسلحه لیزری و آن دسته از شبه‌ سلاح هایی که به دلیل مشابهت و کاربرد، قابلیت جایگزینی سلاح را دارند از حیث احکام مندرج در این قانون، حسب مورد تابع احکام سلاح گرم قرار می‌گیرند و سلاح های آموزشی و بیهوش‌ کننده تابع احکام سلاح شکاری می‌باشند.

اقلام و مواد تحت کنترل عبارت از انواع مواد محترقه، ناریه، منفجره اعم از نظامی و غیرنظامی، شیمیایی، رادیواکتیو، میکروبی، گازهای بیهوش ‌کننده، بی‌حس‌ کننده و اشک ‌آور و شوک دهنده‌ها و تجهیزات نظامی و انتظامی است.

وارد کردن هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل به کشور، خارج کردن آنها از کشور، ساخت، مونتاژ، نگهداری، حمل، توزیع، تعمیر و هرگونه معامله آنها بدون مجوز قانونی و بی توجهی به قانون حمل اسلحه جرم محسوب می شود و مرتکب به مجازات های تعیین شده محکوم خواهد شد.

قانون حمل سلاح در ایران
قانون حمل سلاح در ایران

هر کس مرتکب قاچاق سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها شود یا نسبت به ساخت، مونتاژ، فروش یا توزیع هر یک از آنها اقدام کند به ترتیب زیر به حبس تعزیری محکوم می‌شود:

الف) ساخت،مونتاژ،فروش و یا توزیع سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن جرم است و فرد به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

ب) ساخت، مونتاژ، فروش و یا توزیع سلاح گرم سبک غیرخودکار، مهمات یا قطعات مؤثر آن جرم است و فرد به حبس از دو تا پنج سال محکوم می شود.

پ) ساخت ،مونتاژ ،فروش و یا توزیع سلاح گرم سبک خودکار، مهمات یا قطعات مؤثر آن جرم است و فرد به حبس از پنج تا ده سال محکوم خواهد شد.

ت) ساخت ،مونتاژ ،فروش و یا توزیع سلاح گرم نیمه ‌سنگین و سنگین، مهمات یا قطعات مؤثر آن جرم است و فرد به حبس از ده تا پانزده سال محکوم خواهد شد.

هر کس به طور غیرمجاز سلاح گرم یا سردجنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها را خریداری، نگهداری یا حمل نماید و نسبت به قانون حمل اسلحه بی توجه باشد یا با آنها معامله دیگری انجام دهد، به ترتیب زیر به حبس تعزیری محکوم می‌شود:

الف ) خرید،نگه داری و یا حمل سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن جرم است و فرد به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک تا دو میلیون تومان محکوم خواهد شد.

ب) خرید ،نگه داری و یا حمل سلاح گرم سبک غیرخودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن جرم سات و فرد به حبس از شش‌ماه تا دو سال یا جزای نقدی از دو تا هشت میلیون تومان محکوم خواهد شد.

پ) خرید،نگه داری و یا حمل سلاح گرم سبک خودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن جرم است و فرد به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهد شد.

ت) خرید ،نگه داری و یا حمل سلاح گرم نیمه‌سنگین و سنگین، قطعات مؤثر یا مهمات آنها جرم است و فرد به حبس از پنج تا ده سال محکوم خواهد شد.

در صورتی که قاضی با نظر کارشناسان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا سازمان انرژی اتمی در مورد مواد رادیواکتیو تشخیص دهد اسلحه، قطعات مؤثر یا مهمات آنها، با توجه به مقدار و میزان خسارات احتمالی، انبوه بوده است، وی را به حبس تعزیری از ده تا پانزده سال محکوم می‌نماید.

مجازات حمل سلاح
مجازات حمل سلاح

هر کس شغل تعمیرات سلاح را به صورت غیر قانونی دنبال کند در مورد سلاح گرم جنگی به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و در مورد سلاح شکاری به جزای نقدی از پنج تا ده میلیون ریال محکوم می‌شود.

کسانی که سلاح شکاری دارند باید پروانه حمل آن را نیز داشته باشند در صورت این که تاریخ پروانه حمل آن گذشته باشد باید فورا آن را تمدید کند اگر بعد از مدت سه ماه اقدامی به تمدید آن نکند سلاح غیر مجاز می باشد و فرد باید جزای نقدی یک تا دو میلیون تومان را پرداخت نماید.

هر کس که قسمت های یک اسلحه مانند کالیبر ،لوله و یا سایر قسمت های متحرک اسلحه را تغییر دهد یا شماره یا نشانه سلاح را جعل نماید به جزای نقدی از دو میلیون تا هشت میلیون تومان محکوم خواهد شد. اگر تغییرات ایجاد شده توسط ملک اسلحه درخواست شده باشد مالک هم مجازات می شود.

مجازات حمل اسلحه کلاشینکف

اگر میخواهید بدانید که مجازات نگهداری کلاش چی هستش؟ باید بگوییم مجازات حمل اسلحه کلاشینکف حبس و مجازات نقدی می باشد.

الف: سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از ده میلیون تا بیست میلیون ریال.
ب: سلاح گرم سبک غیرخودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن، به حبس از شش‌ماه تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون تا هشتاد میلیون ریال.
پ: سلاح گرم سبک خودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن، به حبس از دو تا پنج سال.
ت: سلاح گرم نیمه‌سنگین و سنگین، قطعات مؤثر یا مهمات آنها، به حبس از پنج تا ده سال.
تبصره: هرگاه موضوع جرم این ماده بیش از یک قبضه یا قطعات مؤثر از چند قبضه باشد مجازات مرتکب حسب مورد یک درجه تشدید می‌شود.»

مطابق قانونمجازات نگهداری و حمل اسلحه کلاش حداقل حبس بین ۵ تا ۱۰ سال می باشد.

نگهداری اسلحه شکاری بدون جواز

برای نگهداری اسلحه شکاری بدون جواز در قانون جمهوری اسلامی ایران تبصرع ای وجود دارد که در این تبصره حمل سلاح‌های سرد غیرجنگی و غیرشکاری مانند قمه، شمشیر، قداره و پنجه‌بوکس جرم‌انگاری شده است، اما جرم دانستن حمل این نوع سلاح‌ها بدون قید‌وشرط نیست. به عبارت بهتر، زمانی می‌توان حمل این سلاح‌ها را جرم دانست و حمل‌کننده‌ی آن‌ها را مجازات کرد که این سلاح را فقط برای درگیری و ضرب و جرح با دیگران با خود حمل کرده باشد، مجازات نگهداری اسلحه شکاری بدون مجوز 1 ماه زندان و جریمه نقدی می باشد.

مجوز حمل سلاح برای افراد عادی
مجوز حمل سلاح برای افراد عادی

مجوز حمل سلاح برای افراد عادی

طبق آیین نامه قانون مربوط به حمل سلاح، مجوز حمل سلاح برای افراد عادی برخی نهاد‌ها طبق تفاهم نامه‌ای که با پلیس و نیروی انتظامی دارند معرفی نامه‌ای جهت اخذ مجوز به پلیس ارائه می‌دهند و به این ترتیب شخص می‌تواند طبق ضوابط از سلاح سرد یا گرم استفاده کند. پس برای گرفتن مجوز حمل سلاح برای افراد عادی ابتدا باید تفاهم نامه ای از نیروی انتظامی دریافت نمایید تا طبق ان تفاهم نامه جهت اخذ مجوز حمل اسلحه اقدام نمایید.

ما به شما پیشنهاد می کنیم همین حالا از مشاوره حقوقی شبانه روزی با وکیل متخصص مجازات حمل سلاح در مرکز وکالت تهران بهره مند شوید تا مشکلات شما را به بهترین وجه حل کند. 02144205912 و 09198183284

وکیل مجازات حمل سلاح گرم

تنها کمک گرفتن از یک وکیل کافی نیست، بلکه می بایست از بهترین وکیل وکیل مجازات حمل سلاح گرم کمک بگیرید تا بتوانید به بهترین نتیجه ممکن برسید. البته، پیدا کردن وکیل مجازات حمل سلاح گرم، کار راحتی نیست و نمی توان به راحتی وکلا را رتبه بندی کرد. ولی معیار های به خصوصی برای تشخیص یک وکیل مجازات حمل سلاح گرم حرفه ای و دلسوز وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • وکیل مجازات حمل سلاح گرم، وکیل پایه یک دادگستری است.
  • وکیل مجازات حمل سلاح گرم، در حوزه انواع سلاح و حقوق آن اطلاعات و دانش زیادی دارد.
  • سابقه وکیل مجازات حمل سلاح گرم در پرونده های مشابه قبلی باید بررسی شود.
  • وکیل مجازات حمل سلاح گرم باید دارای فن بیان خوبی باشد.
  • وکیل مجازات حمل سلاح گرم باید به طور منظم و مداوم در دادگاه حاضر شود.
  • وکیل مجازات حمل سلاح گرم حرفه ای می بایست با تمام پروسه های کیفری آشنا باشد.
  • وکیل مجازات حمل سلاح گرم باید با انواع لایحه نویسی و تنظیم دادخواست و نامه های اداری و … آشنا باشد.

علاوه بر موارد فوق، وکیل شما باید دارای ویژگی های اخلاقی حرفه ای مانند رازداری و امانت داری نیز باشد.

اگر برای دریافت مشاوره رایگان مجازات حمل سلاح گرم، به دنبال وکیل مجازات حمل سلاح گرم هستید با ما همراه باشید. در مرکز وکالت تهران بهترین وکلای مجازات حمل سلاح گرم فعالیت داشته و به تمام مشکلات پیچیده امور مربوط به مجازات حمل سلاح گرم تسلط دارند. شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره مجازات حمل سلاح گرم با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02144205912 و 09198183284

سوالات متداول

چه سلاح هایی در ایران مجوز دارند؟

میتوان گفت سلاح گرم همچون کلت و کلت کمری را میتوان با درخواست تفاهم نامه از نیروی انتظامی مجوز ان را دریافت نمود.چگونه مجوز حمل سلاح گرم بگیریم؟

با درخواست تفاهم نامه از نیروی انتظامی و پلیس میتوان اقدام به دریافت مجوز حمل سلاح گرم نمود.چگونه مجوز کلت گازی بگیریم؟

طبق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران هر شخصی که تابعیت ایرانی داشته باشد، برای اخذ مجوز استفاده از کلت گازی باید مراحل احراز و تایید صلاحیت سلامت جسمی، اخلاقی و روانی را پشت سر گذاشته و تایید سازمان اسلحه و مهمات ارتش جمهوری اسلامی ایران را دریافت کند.چگونه مجوز حمل سلاح سرد بگیریم؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم نمیتوان مجوز سلاح سرد را گرفت. به موجب ماده۶۱۷ قانون مجازات اسلامی هر کس بوسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر به قدرت نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

منبع

Leave a Response

yazdani
Hello! I am Victoria Rawson. I am city skyline and landscape photographer. I fell in love with photography when I bought my first digital camera Canon 5d Mark II back in 2011.